Statut Samorządowego Przedszkola nr 41 w Krakowie
Statut Samorządowego Przedszkola nr 41 w Krakowie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1. 1. Przedszkole nosi nazwę: Samorządowe Przedszkole nr 41 w Krakowie.
- Samorządowe Przedszkole nr 41 w Krakowie zwane jest dalej „przedszkolem”.
- 2. Siedzibą przedszkola jest budynek przy ul. Babińskiego 1, 30-393 Kraków.
- 3. Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
- 4. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miejska Kraków.
- 5. Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy
z dnia8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
- 6. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
- 7. Przedszkole jest przedszkolem publicznym, które:
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
- 8. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) oraz aktach wykonawczych. Celem przedszkola jest w szczególności:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych;
- umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
- udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
- 9. Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
1) umożliwienie realizacji programów wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka;
2) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dzieci w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym
Środowisku;
3) ochrona poszanowania godności osobistej dzieci oraz życzliwe i podmiotowe
ich traktowanie poprzez indywidualne podejście do potrzeb i możliwości psychofizycznych;
4) ochrona przed przemocą poprzez rozpoznawanie źródła zagrożenia i likwidowanie go
we współpracy z rodzicami, specjalistami i organizacjami wspomagającymi;
5) zapewnienie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu.
- 10. Podstawowymi formami realizacji celów i zadań przedszkola są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą;
2) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
3) zajęcia specjalistyczne służące zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dzieci;
4) okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji;
5) zabawy dowolne dzieci;
6) zajęcia dodatkowe.
- 11. Zadania przedszkola w zakresie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowane są we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli i innymi przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- 12. 1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana i udzielana przez przedszkole polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola i jest ona udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
3.Zadania logopedy oraz pedagoga i psychologa określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).
- 13. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli
zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań, z uwzględnieniem propozycji rodziców lub prawnych opiekunów oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola nauczyciela sprawującego opiekę nad powierzonymi mu dziećmi wspomaga pomoc nauczyciela.
Rozdział 3
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
- 14. 1. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem powinni w szatni przygotować je do pobytu
w przedszkolu, a następnie przekazać bezpośrednio pod opiekę nauczyciela. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi Przedszkole. - Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione
na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem. Upoważnienia pozostają w dokumentacji - Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
- Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
- Odbierane dziecko z przedszkola nauczyciel przekazuje pod opiekę osobie odbierającej. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
- Rodzice lub prawni opiekunowie oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą
nad dzieckiem mają obowiązek przyprowadzania dzieci do godziny 9-tej i odbierania dzieci z przedszkola najpóźniej do godziny 17:30. - Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka
na terenie przedszkola powiadamia się o tym rodziców lub opiekunów prawnych oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem. Mają oni obowiązek odebrać dziecko z przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną. - W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola, nauczyciel powinien powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka lub opiekunów prawnych oraz osoby
i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem. W przypadku, gdy nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub prawnych opiekunów nauczyciel oczekuje z dzieckiem godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy Komisariat Policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami lub prawnymi opiekunami.
Rozdział 4
Organy przedszkola
- 15. 1. Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
- 16. 1. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący .
- Dyrektor jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi przedszkola,
w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz przedszkola do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji przedszkola zgodnie z jej rocznym planem finansowym. - Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem należącym do jednostki.
- dokonuje kontroli obiektu przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych
i higienicznych warunków korzystania z obiektu jeżeli przerwa w działalności oświatowej przedszkola trwa co najmniej 2 tygodnie. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące w niej udział. Kopię protokołu dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu; - kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej przedszkola. - wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola, a w szczególności:
- zakres i stopień realizacji planu nadzoru,
- wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru uwzględniające analizę postępu w rozwoju poziomu osiągnięć edukacyjnych dzieci oraz ocenę sytuacji wychowawczej i stanu opieki nad dziećmi,
- podjęte działania wynikające z wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego wraz z informacją o ich skutkach;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych; - tworzy właściwą atmosferę pracy;
- zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki BHP;
- zapewnia właściwą organizację pracy przedszkola;
- organizuje współpracę z rodzicami, środowiskiem i Radą Dzielnicy;
- dopuszcza na wniosek nauczyciela lub nauczycieli do użytku Program wychowania przedszkolnego stanowiący opis sposobów realizacji celów i zadań ustalonych
w podstawie programowej.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i innych pracowników, w szczególności decyduje w sprawach:- zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
- przyznawania nagród oraz wyznaczania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
- występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną
i Radą Rodziców. - Dyrektor jest członkiem Rady Pedagogicznej mającym prawo inicjatywy do organizowania jej zebrań.
- Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do powiadomienia dyrektora szkoły w rejonie,
w którym dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko 6 – letnie obowiązku szkolnego
w przedszkolu. - Dyrektor dopuszcza do użytku program wychowania przedszkolnego, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli. Dopuszczone do użytku programy wychowania przedszkolnego stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w danym przedszkolu może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego
lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy
w przedszkolu, konsultanta lub doradcy metodycznego. - 10. Dyrektor w drodze decyzji może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
1) zalegania rodziców lub prawnych opiekunów dziecka oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem z odpłatnością za pobyt dziecka w przedszkolu za okres przekraczający 1 miesiąc;
2) nieuczęszczania dziecka do przedszkola przez miesiąc, bez zgłoszenia przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem przyczyny nieobecności;
3) zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka, który uniemożliwia przebywanie w grupie dzieci zdrowych;
4) nieprzestrzegania przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem postanowień niniejszego statutu.
- 17. 1.W przedszkolu może zostać utworzone stanowisko wicedyrektora.
– powierzenie stanowiska wicedyrektora i odwołania z niego dokonuje dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego,
2.Zadania wicedyrektora określa dyrektor przedszkola w szczegółowym zakresie obowiązków, które umieszczone są w aktach osobowych.
3.Do obowiązków wicedyrektora należy:
1.Sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami
1) Przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej
2) Kontrolowanie przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
3) Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań
a) organizowanie szkoleń i narad
b) wspomaganie w doskonaleniu i rozwoju zawodowym
c) udzielanie pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
d) przedstawianie nauczycielom wniosków ze sprawowanego nadzoru
4) Obserwowanie prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
5) Kontrola prowadzenia przez nauczycieli obowiązującej dokumentacji
6) Upowszechnianie innowacji, nowatorstwa i postępu pedagogicznego we współdziałaniu z nauczycielkami i specjalistami.
2.Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
3.Organizowanie współpracy ze środowiskiem społeczno-kulturalnym.
4.Znajomość i ścisłe przestrzeganie przepisów normujących problematykę objętą zakresem czynności oraz stałe poszerzania wiedzy merytorycznej w tym zakresie.
5.Wykonywanie innych prac i obowiązków polecanych przez dyrektora, a wynikających z organizacji pracy przedszkola.
6.Odpowiadanie za całokształt pracy związanej z funkcjonowaniem przedszkola w czasie nieobecności dyrektora.
- 18. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola realizującym zadania statutowe w zakresie kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzi Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w Przedszkolu. - Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego,
po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb; - Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora Przedszkola albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
- Osoba prowadząca radę przygotowuje i prowadzi zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialna za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku jej zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
- Osoby uczestniczące w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor Przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa,
o wstrzymaniu niezwłocznie powiadamia organ prowadzący Przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym Przedszkole uchyla uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne. - Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora
- W przypadku określonym w ust. 12 organ prowadzący przedszkole zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną
w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku. - Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola;
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
5) przygotowywanie projektu zmian w statucie Przedszkola;
6) podejmowanie uchwał w sprawie statutu;
7) uchwalanie programu wychowawczego i profilaktycznego Przedszkola;
8) ustalanie regulaminu swojej działalności;
9) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekt planu finansowego Przedszkola;
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych;
5) dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego wybranych przez nauczycieli.
- Szczegółowe zasady działalności Rady Pedagogicznej określa regulamin Rady Pedagogicznej.
- 19 1. W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, która uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się
do podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspakajania potrzeb dzieci.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach zorganizowanych w poszczególnych oddziałach. W wyborach do Rady Rodziców jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny
ze statutem przedszkola. Określa w nim w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów . - Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu profilaktyki i programu wychowawczego;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
3) opiniowanie na wniosek dyrektora na temat pracy nauczyciela w okresie stażu w celu ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego;
4) opiniowanie projektu planu finansowego;
5) opiniowanie innych dokumentów i spraw dotyczących pracy przedszkola na wniosek Dyrektora;
6) występowanie z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
7) wybór przedstawiciela rodziców wchodzącego w skład Rady Rodziców do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
8) delegowanie przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora;
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 3.
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
- W posiedzeniu Rady Rodziców może uczestniczyć z głosem doradczym Dyrektor Przedszkola albo jego przedstawiciel lub inna osoba zaproszona przez Radę Rodziców.
- 20. 1. Organy Przedszkola współdziałają ze sobą, w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy Przedszkola.
- W celu wymiany bieżących informacji Dyrektor Przedszkola spotyka się z Radą Rodziców co najmniej dwa razy do roku.
- Bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych
i planowanych działaniach umożliwiają:
1) zebrania z ogółem rodziców i nauczycielami, organizowane co najmniej 2 razy do roku;
2) zapraszanie na posiedzenia Rady Pedagogicznej przedstawicieli rodziców;
3) zapraszanie na spotkanie Rady Rodziców Dyrektora lub innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej;
4) umieszczanie informacji i ogłoszeń np. na tablicy informacyjnej, kąciku dla rodziców,
na stronie internetowej przedszkola.
- Na wniosek jednego z organów o zwołanie wspólnego zebrania Dyrektor jest zobowiązany określić termin zebrania i powiadomić wszystkie organy o ustalonym terminie.
- 21. 1. Nieporozumienia i spory pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców rozstrzyga dyrektor.
- W sprawach spornych pomiędzy dyrektorem a innymi organami przedszkola, strony mogą
zwracać się, w zależności od przedmiotu sprawy, do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Rozdział 4
Organizacja działalności przedszkola
- 22. 1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- 23. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora.
- Arkusz organizacji przedszkola przyjmowany jest na zasada określonych w ustawie Prawo oświatowe oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649).
- 3. Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii, zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, o ile takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone;
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli.
- 24. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady liczebności oddziałów oraz oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym
oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy
programowej wychowania przedszkolnego.
- 25. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju
i stopnia niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- 26. 1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie
w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia
dodatkowe, m.in.: rytmika, nauka religii i inne. Zajęcia z religii organizowane są zgodnie
z odrębnymi przepisami.
- 27. W przedszkolu prowadzona jest dokumentacja zajęć zgodnie z obowiązującymi
w tym zakresie przepisami. - 28. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, tj. od 1września do 31 sierpnia.
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora.
- 3. Czas pracy przedszkola ustalony jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą rodziców i wynosi 11 godzin.
Rozdział 5
Zasady odpłatności
- 29. 1. Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu ustala uchwałą Rada Miasta Krakowa,
z uwzględnieniem prawa dziecka do bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
- Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu zawarte są w Umowie korzystania z usług przedszkola.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie
z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor zarządzeniem podanym
do publicznej wiadomości, uwzględniając propozycje Rady Rodziców. - Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce przedszkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.
- Pracownicy przedszkola, korzystający z wyżywienia, pokrywają jego koszt zgodnie
z zasadami określonymi przez dyrektora.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 30. 1. W przedszkolu zatrudnia się zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
- Nauczycieli i innych pracowników zatrudnia i zwalnia dyrektor.
- Pracownicy zatrudniani są według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi określa dyrektor w zakresach czynności.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
- 31. 1. W związku z pełnieniem obowiązków służbowych, nauczyciel korzysta z prawa do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych.
- Nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu lub obowiązkom określony w art.6 ustawy –Karta Nauczyciela
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną
i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia. - Nauczyciel jest zobowiązany:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
2) wspierać każdego wychowanka w rozwoju;
3) dążyć do pełni własnego rozwoju zawodowego;
4) dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,
5) planować i prowadzić pracę opiekuńczo–wychowawczo–dydaktyczną poprawnie merytorycznie i metodycznie, uwzględniając wiek, potrzeby i możliwości dzieci w danej grupie, oraz współczesną wiedzę pedagogiczną i psychologiczną. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy;
6) systematycznie prowadzić obserwacje pedagogiczne dzieci, a szczególnie sporządzić informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
7) prowadzić dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami;
8) prowadzić dokumentację dotyczącą indywidualnego rozwoju i postępów dziecka;
9) udzielać dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do szczegółowych zadań nauczyciela należy w szczególności:
1) zapewnienie dzieciom stałej opieki, gwarantującej bezpieczeństwo od momentu przyjęcia dziecka do momentu przekazania dziecka upoważnionej osobie;
2) zwracanie uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku, oraz natychmiastowe zgłoszenie tego faktu przełożonemu lub w sytuacjach pilnych bezpośrednie ingerowanie;
3) zapoznanie się z ogólnymi przepisami BHP obowiązującymi w przedszkolu i stosowanie się do nich;
4) przejawianie miłego i serdecznego stosunku do dziecka;
5) zaspakajanie jego indywidualnych potrzeb i wymagań –w miarę możliwości jakie stwarza pobyt w grupie przedszkolnej;
6) przestrzeganie praw dziecka, w szczególności do poszanowania jego godności;
7) chronienie dziecka przed wszelkimi formami przemocy;
8) gruntowne poznawanie dziecka i jego warunków środowiskowych, w tym prowadzenie systematycznych obserwacji pedagogicznych oraz dokumentowanie ich;
9) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno –pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną na rzecz dzieci;
10) stosowanie indywidualizacji pracy wychowawczej;
11) pobudzanie procesów rozwojowych dziecka do optymalnej aktywizacji, w szczególności poprzez wykorzystanie dziecięcej inicjatywy i ciekawości poznawczej;
12) systematyczne doskonalenie form i metod pracy, dążąc do osiągania jak najlepszych wyników;
13) podnoszenie poziomu intelektualnego dziecka;
14) stwarzanie warunków do rozwijania twórczej aktywności dziecka;
15) dążenie do osiągnięcia przez dziecko pełnej gotowości szkolnej;
16) aktywne i systematyczne poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych;
17) stałe doskonalenie warsztatu pracy;
18) monitorowanie i ewaluowanie własnych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy;
19) dążenie do ujednolicenia działań wychowawczych domu i przedszkola;
20) tworzenie klimatu wzajemnego zaufania i zrozumienia;
21) wykazywanie się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym;
- Nauczyciel współdziała z rodzicami poprzez różnorodne formy kontaktów, a w szczególności:
1) kontakty indywidualne –wg bieżących potrzeb obu zainteresowanych stron;
2) zebrania grupowe –co najmniej dwa razy w roku;
3) stałe konsultacje –wg bieżących potrzeb obu zainteresowanych stron;
4) zajęcia warsztatowe i integracyjne.
- Formy współpracy, o których mowa wyżej uwzględniają prawo rodziców do:
1) rzetelnej i systematycznej informacji na temat swojego dziecka, jego rozwoju;
2) znajomości zadań, planów i programów wychowawczo-dydaktycznych, a także możliwości wpływania na ich dobór i treść;
3) możliwości wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola i pracowników;
4) wsparcia ze strony przedszkola w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej
ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo oświatowych. - Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą powierzonego mu oddziału
zgodnie z odrębnymi przepisami oraz inną zleconą przez dyrektora.
- Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z działalności przedszkola.
- 32. Do obowiązków wszystkich pracowników administracji i obsługi należy:
1) dbanie o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu;
2) dbanie o czystość i higienę pomieszczeń oraz otoczenia przedszkola;
3) przestrzeganie przepisów BHP i przepisów przeciwpożarowych;
4) odpowiedzialność za powierzony sprzęt i narzędzia pracy;
5) przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy;
6) branie udziału w wewnętrznych szkoleniach mających na celu doskonalenie pracy przedszkola.
Personel obsługowy wspomaga nauczycieli i współdziała z nimi w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu, m.in.:
- zgłasza wszelkie nieprawidłowości w działaniu urządzeń i wyposażeniu przedszkola,
- wspomaga nauczyciela (zgodnie z przydziałem czynności na dany rok szkolny) w opiece nad dziećmi w sali, łazience, ogrodzie, na spacerze, wycieczce i w innych sytuacjach,
Szczegółowy przydział czynności i odpowiedzialności pracowników ustala dyrektor przedszkola.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki dzieci
- 33. 1. Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego zgodnie
z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) zapewnienia warunków pełnego bezpieczeństwa i higieny zajęć;
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
4) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym;
5) rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
6) akceptacji jego osoby;
7) korzystania z pomieszczeń przedszkolnych, sprzętów, środków dydaktycznych, zabawek, gier.
- Do obowiązków dziecka należy:
1) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
2) uczenie się i przestrzegania reguł współżycia w grupie.
3) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości.
Rozdział 8
Rodzice
- 34. Do podstawowych obowiązków rodziców lub prawnych opiekunów dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola z zapewnieniem dziecku pełnego Bezpieczeństwa;
4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
5) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
6) udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.
- 35. 1. Rodzice lub prawni opiekunowie oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice lub prawni opiekunowie oraz osoby i podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem mają prawo do:
1) zapoznania się z zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola oraz programami wychowania przedszkolnego w danym oddziale;
2) uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
3) uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze odpowiednich metod;
4) przekazywania dyrektorowi, nauczycielom, wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
5) przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez swoje przedstawicielstwo – Radę Rodziców.
- 36. 1. Formami współpracy przedszkola z rodzicami są:
1) zebrania grupowe;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielami;
3) zajęcia otwarte.
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w Przedszkolu nie rzadziej niż raz na kwartał lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
- Szczegółowe zasady współpracy z rodzicami reguluje regulamin współpracy z rodzicami.
Rozdział 9
Rekrutacja dzieci do przedszkola
- 37. 1. Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci do przedszkola na zasadach powszechnej
dostępności.
- Zasady rekrutacji określają odrębne przepisy.
Rozdział 10
Gospodarka finansowa przedszkola
- 38. 1. Samorządowe Przedszkole nr 41 w Krakowie jest jednostką budżetową. Obsługę
finansowo-księgową przedszkola prowadzi jednostka obsługi ekonomiczno – administracyjnej, o której mowa w art. 10 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe.
- Podstawą gospodarki finansowej Samorządowego Przedszkola nr 41 w Krakowie jest plan
finansowy.
- Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przez Samorządowe Przedszkole nr 41 w Krakowie wyłączną odpowiedzialność ponosi dyrektor przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor przedszkola ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe, tj. rzetelne, celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem Samorządowego
Przedszkola nr 41.
- W zakresie spraw, o których mowa w ust. 3-4 dyrektor przedszkola podlega nadzorowi organu prowadzącego, na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
- Samorządowe Przedszkole nr 41 w Krakowie może gromadzić środki na wydzielonym rachunku dochodów i wydatkować je zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez Samorządowe Przedszkole nr 41 w Krakowie gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
- 39. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odrębne przepisy.
- Zmiany Statutu dokonywane są zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Uchwalono Uchwałą nr 06/2018/2019 podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej z dnia 30.08.2018r.